Modulleichtbau bietet Potenziale zur Realisierung kostengünstiger, kundenindividueller und energieeffizienter Produkte.Allerdings bedingt die Modularisierung mit dem Ziel der Mehrfachverwendung von Modulen häufig eine Überdimensionierungund widerspricht dadurch dem Kerngedanken von Leichtbau. Die interdisziplinäre Entwicklung von mechatronischenSystemen verstärkt die Notwendigkeit von Trade-Offs, da alle involvierten Disziplinen unmittelbarenEinfluss auf die Definition der Produkt-Architektur haben. Bislang wird dem Zielkonflikt durch ein iteratives Vorgehenbegegnet. Zur Verringerung der Iterationsschleifen und Verkürzung der Produktentwicklung werden die Anforderungenin ein Zielsystem überführt und daraus Entscheidungskriterien zwischen Modularisierung eines mechatronischen Systemsund den Potenzialen von Leichtbau abgeleitet. Die Validierung erfolgt am Beispiel eines Unmanned Aerial Vehicles(UAV) und erlaubt Folgerungen bezüglich der Einbindung von Modulleichtbau in das Vorgehen nach VDI 2206.
Bibliographic Metadata
- TitleEntwicklung mechatronischer Systeme und Modulleichtbau: Anforderungen am Beispiel von Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) / Prof. Dr.-Ing. Iris Gräßler, Xiaojun Yang, Universität Paderborn, Heinz Nixdorf Institut
- Translated titleDeveloping mechatronic systems and modular-lightweight: Requirements using the example of unmanned aerial vehicles
- Author
- Is part ofFachtagung Mechatronik 2019, page 167-172
- Published
- Description1 Online-Ressource (7 Seiten) : Diagramme
- LanguageGerman
- Document TypesScientific Article (Published Electronically)
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- Reference
- IIIF
Modular lightweight design offers potentials for realizing cost-effective, customer specific and energy efficient products.However, modularization to allow multiple use of modules often implies oversizing of modules. Therefore, modularlightweight design is contradictory to the core idea of lightweight design. The interdisciplinary development of mechatronicsystems increases the need for trade-offs between lightweight design and modularization, since all disciplines involvedhave a direct influence on the definition of the product architecture. These trade-offs lead to a highly iterative approach.To reduce iteration loops and shorten product development time, the requirements are transferred into a targetsystem and decision criteria between the modularization of a mechatronic system and the potentials of lightweight designare derived. Validation is based on an Unmanned Aerial Vehicle (UAV). The results are used to draw conclusions regardingthe integration of modular lightweight design into the product development procedure according to VDI 2206.
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