Go to page
 

Bibliographic Metadata

Title
Technology design selection and technology pivots in digital startups / von Nicolai Bohn, M. Sc.
AuthorBohn, Nicolai
ParticipantsKundisch, Dennis ; Uebernickel, Falk
PublishedPaderborn, 2020
Edition
Elektronische Ressource
Description1 Online-Ressource (II, 31 Seiten)
Institutional NoteUniversität Paderborn, Dissertation, 2020
Annotation
Tag der Verteidigung: 13.05.2020
Defended on2020-05-13
LanguageEnglish
Document TypesDissertation (PhD)
URNurn:nbn:de:hbz:466:2-37368 
DOI10.17619/UNIPB/1-978 
Files
Technology design selection and technology pivots in digital startups [0.71 mb]Appendix zur Dissertation [0.68 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Zwei wesentliche Entscheidungen in digitalen Startups sind (1) die Auswahl eines geeigneten initialen Technologiedesigns und daran anschließend (2) die grundlegende Anpassung des ausgewählten Technologiedesigns, sofern erforderlich. Die erste Entscheidung beinhaltet die Bewertung und Auswahl eines geeigneten initialen Technologiedesigns, mit dem eine technologische Grundlage für die zu entwickelnden Produkte und Dienstleistungen implementiert werden kann. Die zweite Entscheidung beinhaltet die Beurteilung, warum, wann und welche grundlegenden Anpassungen an einem initialen Technologiedesign erforderlich sind. Diese Dissertation liefert empirisch fundierte Erkenntnisse zu den Herausforderungen, die mit beiden Entscheidungen einhergehen.Die im Rahmen dieser Dissertation erstellten Studien untersuchen die Entscheidungscharakteristika initialer Technologiedesign-Entscheidungen in digitalen Startups, bestehend aus Entscheidungsparadigmen und -attributen (Bohn und Kundisch, 2019). Daran anschließend wird untersucht, wie grundlegende Anpassungen des initialen Technologiedesigns im Laufe der Zeit mittels Technologie Pivots vorgenommen werden. Hierfür wird eine aktuelle Konzeptualisierung zu Technologie Pivots hergeleitet (Bohn und Kundisch, 2020) und empirische Erkenntnisse gesammelt, die Aufschluss darüber geben, welche Faktoren zu Technologie Pivots führen und welche Konsequenzen sich aus ihnen ergeben (Bohn und Kundisch, 2018a). Darüber hinaus wird gezeigt, dass Technologie Pivots in allen Lebenszyklusphasen digitaler Startups auftreten können, und dies sogar mehrfach (Bohn und Kundisch, 2018b). Eine Analyse von IT-Stellenausschreibungen digitaler Startups, zeigt, dass sich digitale Startups nur begrenzt auf die Bewältigung der Herausforderungen, die üblicherweise mit Technologie-Pivots einhergehen, vorbereiten (Bohn, 2019).

Abstract (English)

Two of the most essential decisions in digital startups involve (1) choosing an appropriate initial technology design and, subsequently, (2) radically adapting the technology design when necessary. As such, the first decision includes evaluating and selecting an appropriate initial technology design with which to implement a technological foundation for the products and services to be developed. The second decision then involves evaluating which, why, and when fundamental adaptations to an initial technology design are required. This dissertation provides novel insights on the challenges related to both decisions.The research studies provided as part of this dissertation investigate the decision-making characteristics of initial technology design decisions in digital startups, consisting of decision-paradigms and decision-attributes (Bohn and Kundisch, 2019). This is followed by an investigation about how fundamental adaptations of initial technology design can be made over time through technology pivots. For these, a contemporary conceptualization is structurally derived, both from the perspective of researchers and practitioners, thus removing existing ambiguities about technology pivots and what they entail (Bohn and Kundisch, 2020). Further empirical evidence is collected that provides insights on the antecedents that lead to technology pivots and the consequences that result from them, including their impact on the business models of digital startups (Bohn and Kundisch, 2018a). Further, the studies showed that technology pivots can occur in all life-cycle stages of digital startups and even multiple times (Bohn and Kundisch, 2018b). An analysis of the content of IT job advertisements published by digital startups suggests that they invest limited effort into composing IT teams that are able to tackle the challenges that startups can commonly expect to face ...

License
CC-BY-NC-ND-License (4.0)Creative Commons Attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International License