Bibliographic Metadata
Bibliographic Metadata
- TitleOptimization approaches for sustainable public transportation / Miriam Stumpe ; Gutachter: Prof. Dr. Guido Schryen, Prof. Dr. Kevin Tierney, Prof. Dr. Natalia Kliewer
- Author
- Degree supervisor
- Published
- Description1 Online-Ressource (43 Seiten)
- Institutional NoteKumulative Dissertation Universität Paderborn, Dissertation, 2025
- AnnotationTag der Verteidigung: 10.04.2025
- Defended on2025-04-10
- LanguageEnglish
- Document TypesDissertation (PhD)
- Keywords (GND)
- URN
- DOI
Links
- Social MediaShare
- Reference
- IIIF
Files
Classification
Zusammenfassung
Die zunehmende Urbanisierung und der fortschreitende Klimawandel stellen Städte weltweit vor die dringende Aufgabe, ihre Mobilität nachhaltiger zu gestalten. Steigende Emissionen und Verkehrsüberlastung erfordern innovative öffentliche Verkehrssysteme, die ökologischen, ökonomischen und sozialen Anforderungen gerecht werden. Vor diesem Hintergrund konzentriert sich die Dissertation auf zwei normative Repräsentanten: Batterieelektrische Busse (BEB) und On-Demand Ridesharing (ODR). Unter Anwendung von Methoden des Operations Research werden Optimierungsansätze für diese beiden Systeme entwickelt und evaluiert. Der Fokus im Bereich BEB liegt auf der integrierten Betrachtung von Investitionsplanung, Ladeinfrastrukturplatzierung und Umlaufplanung, während im Bereich ODR die effiziente Gestaltung dynamischer Ride-Matching-Verfahren für Ridesharing mit Sammelpunkten im Vordergrund steht. Somit liefert die Dissertation praxisnahe Beiträge zur Transformation hin zu nachhaltigen öffentlichen Verkehrssystemen in urbanen Räumen.
Abstract
Increasing urbanization and progressing climate change present cities worldwide with the urgent task of making urban mobility more sustainable. Rising emissions and traffic congestion call for innovative public transport solutions that meet ecological, economic, and social requirements. Against this backdrop, the dissertation focuses on two normative representatives: battery electric buses (BEB) and on-demand ridesharing (ODR). Using methods from operations research, optimization approaches for both systems are developed and evaluated. In the case of BEBs, the focus lies on an integrated perspective encompassing investment planning, charging infrastructure placement, and vehicle scheduling. In the ODR context, the emphasis is on the efficient design of dynamic ride-matching algorithms for ridesharing with meeting points. The dissertation thus provides practice-oriented contributions to the transformation toward sustainable public transport systems.
Content
Stats
- The PDF-Document has been downloaded 4 times.
License/Rightsstatement