Go to page
 

Bibliographic Metadata

Title
Essays on consumer vulnerability in transformative service contexts / vorgelegte Dissertation von M. Sc. Julia Rötzmeier-Keuper
AuthorRötzmeier-Keuper, Julia
ParticipantsWünderlich, Nancy V. ; Paluch, Stefanie
PublishedPaderborn, 2020
Edition
Elektronische Ressource
Description1 Online-Ressource (37 Seiten)
Institutional NoteUniversität Paderborn, Dissertation, 2020
Annotation
Tag der Verteidigung: 22.10.2020
Defended on2020-10-22
LanguageEnglish
Document TypesDissertation (PhD)
URNurn:nbn:de:hbz:466:2-38071 
DOI10.17619/UNIPB/1-1048 
Files
Essays on consumer vulnerability in transformative service contexts [0.94 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Konsumentenvulnerabilität, die individuelle Erfahrung von Abhängigkeit in Marktinteraktionen, betrifft potentiell jeden Konsumenten. Alltägliche Dienstleistungen können die Konsumentenvulnerabilität beeinflussen und begründen somit ihr transformatives Potenzial. Forscher, Regierungen und Institutionen weltweit identifizieren den Schutz und die Befähigung von Konsumenten sowie die Verringerung der Konsumentenvulnerabilität als zentrale Herausforderungen der Zukunft. In diesem Zusammenhang umfasst die vorliegende Dissertation vier Artikel, die zu den Forschungsfeldern Konsumentenvulnerabilität und transformative Dienstleistungen beitragen. Zunächst bietet ein systematischer Literaturüberblick eine Synthese der aktuellen Literatur im Themenfeld Konsumentenvulnerabilität und identifiziert zukünftigen Forschungsbedarf aus dem Blickwinkel transformativer Dienstleistungen (Rötzmeier-Keuper, 2020). Die Bedeutung von Konsumpraktiken zur Bewältigung und sinnstiftenden Nutzung von Vulnerabilität während kritischer Lebensphasen wurde in einer qualitativen Interviewstudie im Kontext von Pflegedienstleistungen exploriert (Rötzmeier-Keuper & Wünderlich, 2020). Beziehungsinterdependenzen, die in Dienstleistungskontexten mit mehr als zwei involvierten Akteuren auftreten, können komplexe, interdependente Vulnerabilitätserfahrungen hervorrufen und das Wohlbefinden aller Akteure beeinflussen, wie eine qualitative Studie im Kontext von Dienstleistungen für Tiere zeigt (Rötzmeier-Keuper et al., 2018). Normstrategien zur Senkung von wahrgenommener Vulnerabilität mit Hilfe der gezielten Ausgestaltung von Dienstleistungen und Kanal-Management zeigen das transformative Potential von Dienstleistungen im alltäglichen Konsum auf (Wünderlich et al., 2020).

Abstract (English)

Consumer vulnerability is the individual experience of dependence in market interactions. It is a possible experience that pertains to every consumer and originates from the circumstances that they face in market interactions. However, careful service design and practices can enable transformation and uplifting change among individuals and collectives, showing the transformative potential of service. Researcher but also governments and institutions worldwide identified protecting and empowering consumers to reduce their vulnerability as a key future challenge. To that end, this dissertation comprises four articles that contribute to the literature on consumer vulnerability and the transformative value of services. First, an overview of the current state of literature pertaining to the concept of consumer vulnerability and a synthesis of the different research perspectives is provided in a systematic literature review (Rötzmeier-Keuper, 2020). The second article offers a qualitative interview study conducted in an elderly care service context to explore the role of care-service-related consumption practices and activities of elderly consumers for their personal transformation in a disrupting life episode (Rötzmeier-Keuper & Wünderlich, 2020). Third, a qualitative interview study identifies triadic relationships in the context of services for animal companions, highlighting the interdependent and networked experience of consumer vulnerability and its relation to the well-being of the involved entities (Rötzmeier-Keuper et al., 2018). Finally, the conceptual integration of channel management strategies with consumer vulnerability in service contexts demonstrates the potential of services to alleviate consumer vulnerability manifestations in everyday consumption activities (Wünderlich et al., 2020).

License
CC-BY-License (4.0)Creative Commons Attribution 4.0 International License