Bibliographic Metadata
Bibliographic Metadata
- TitleLeveraging Model-Driven Engineering in the Design and Management of Professional Education Programmes : / Dennis Wolters
- Author
- Participants
- Published
- Description1 Online-Ressource (xv, 244 Seiten) : Illustrationen
- Institutional NoteUniversität Paderborn, Dissertation, 2023
- AnnotationTag der Verteidigung: 18.12.2023
- Defended on2023-12-18
- LanguageEnglish
- Document TypesDissertation (PhD)
- URN
- DOI
Links
- Social MediaShare
- Reference
- IIIF
Files
Classification
Zusammenfassung
Durch die rasante Entwicklung des IT-Sektors und der Digitalen Transformation ist berufliche Bildung wichtiger denn je. Berufliche Weiterbildung hilft Unternehmen, sich an die daraus resultierenden technologischen Veränderungen anzupassen und spielt eine entscheidende Rolle bei der Motivation und Bindung von Mitarbeitenden. Unternehmen sind auf Bildungsanbieter angewiesen, um Lernressourcen sowie gesamte Bildungsprogramme bereitzustellen. Diese Arbeit zeigt wie Techniken des Model-Driven Engineering bei der Konzeption und Organisation von beruflichen Bildungsprogrammen unterstützen können. Die Grundlage ist die Modellierungssprache PEPML, die eine kollaborative Gestaltung solcher Programme auf Online-Whiteboards sowie die Verwaltung von relevantem Wissen und Arbeitsabläufen ermöglicht. Im Gegensatz zu anderen Educational Modelling Languages ist PEPML erweiterbar, adressiert alle Lebenszyklusphasen von Bildungsprogrammen und erlaubt die Verwaltung von Arbeitsaufgaben in Bezug auf einzelne Programmbestandteile. Eine Erweiterung für das Online-Whiteboard Miro unterstützt bei der visuellen Modellierung mit PEPML. Mit Hilfe von Triple-Graph-Grammars (TGGs) und Model Merging wird die Modellierung von Bildungsprogrammen über mehrere Modellierungsperspektiven und Whiteboards hinweg ermöglicht. Der Aufwand zur Erstellung der benötigten TGGs für die Modellextraktion aus Whiteboards wird durch einen Ansatz zur TGG-Generierung auf Basis von Verknüpfungen zwischen den relevanten Metamodellen reduziert. Informationen aus anderen Software-Anwendungen, die für die Gestaltung von Bildungsprogrammen genutzt werden, können mit derselben TGG-basierten Technik in bestehende PEPML-Modelle integriert werden. Basierend auf diesen Modellen können Bildungsanbietern situationsspezifische Empfehlungen zur Steigerung der Programmqualität gemacht werden.
Abstract
With the rapid evolution of the IT sector driving Digital Transformation, professional education is more critical than ever. Professional education helps businesses to adapt to the resulting technological shifts and plays a pivotal role in employee motivation, retention and recruitment. Companies rely on education providers for learning resources as well as entire professional education programmes. In this thesis, we leverage techniques from Model-Driven Engineering to assist education providers in designing and managing professional education programmes. We provide the basis for remote collaborative design in online whiteboards as well as work and knowledge management with our Professional Education Programme Modelling Language (PEPML). In contrast to other education modelling languages, PEPML is extensible, covers all life cycle phases of such programmes and allows tracking work items relative to programme elements. PEPML does not just have a whiteboard-compatible visual syntax, but we also provide an extension to the online whiteboard Miro for further visual modelling tool support. In particular, we enable extracting PEPML models from Miro boards by using Triple Graph Grammars (TGGs) for model transformation. We combine this with a model merging approach to enable collaboration across more than one Miro board and to support multiple modelling viewpoints. We reduce the effort of writing the required TGGs by introducing an approach to generate them based on mappings between the relevant metamodels. We leverage the same TGG-based technique to enrich PEPML models based on information provided by other tools used to design or manage professional education programmes. Furthermore, we present a knowledge management approach based on PEPML that can provide situation-specific recommendations to education providers to increase programme quality.
Content
Stats
- The PDF-Document has been downloaded 57 times.
License/Rightsstatement